onsdag, november 01, 2006

1 av 1001 filmer

Le Mépris (1963)

Nu har jag gått ner mig i fördärvet totalt. Precis som det finns en bok om 1001 skivor så finns det en bok om lika många filmer. Jag kan inte motstå att börja beta av dem också. Det kommer dock inte ske i kronologisk tidsordning. Eftersom jag inte alls är lika bevandrad i film som i musik så blir detta mer en utmaning.

Först ut i denna följetång är Le Mépris, på svenska Föraktet, av Jean-Luc Godard. Det känns lite vågat att ge sig på en av de mer legendariska regissörerna direkt. Den här filmen ska vara en av hans mer "vanliga". Det kanske den är och jag förstår att den handlar om hans egna sätt att se på filmvärlden.

Den stora frågan som tas upp är om man ska sälja sig för pengar. Huvudpersonen Paul får ett erbjudande om att skriva ett filmmanus baserat på Odyssén men måste då göra ändringar i orginaltexten vilket han egentligen är tveksam till. Samtidigt så börjar Pauls fru Camille att ta avstånd från honom. Han förstår inte varför (det gör inte jag heller) men han antar att det har att göra med tanken om att han enbart skriver för att få pengar (det antar jag också).

Som ni förstår är det mycket antagande genom hela filmen. Den är stilistiskt snygg och det är säkert saker som går ovanför mitt huvud men det finns inget som griper tag i mig, mer än möjligtvis Birgitte Bardots bakdel.

Betyg: GG

2 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis till att ha börjat beta av en lista som verkligen talar till mig! Det låter jättespännande.

Jag kan känna igen mig i det du säger att det "tar emot" lite mer när det gäller ett område där man inte är så bevandrad, vilket är fallet med mig och populärmusik, varför filmerna känns kul för mig. Jag köar redan för filmboken :-)

Ja, hur som helst så har jag inte sett "Le mepris". Jag har dock sett Till sista andetaget (A bout de souffle 1959) för längesen, och vill minnas att jag gillade den. Annars är jag kanske inte så mycket för franska nya vågen...

kanske att du måste bli medlem i Cinemateket nu?

Läs förresten vad Ingmar säger om Le mepris:
http://www.ingmarbergman.se/universe.asp?guid=1BBD52ED-77DA-4D1B-90A2-0D39437EA80A

//Nadine

Anonym sa...

PS. glöm inte att det kommer en massa bra, ny film också! Såg häromdan Babel, som jag tyckte var mycket bra. Jag gillade också hans tidigare filmer "Amores perros" och "21 gram".

Ser nu fram emot att se Svarta Dalian på den nya bion Bergakungens salar. De ska visst ha Europas största bioduk. Sånt gillar jag!! //N.