måndag, november 20, 2006

2 av 1001 filmer

Badlands (1973)

Det har inte riktigt gått så snabbt att beta av filmer som jag tänkt mig. Ut som nummer två blir iallafall Badlands, på svenska Det grymma landet, av Terrence Malick.

De två huvudpersonerna Kit (Martin Sheen) och Holly (Sissy Spacek) träffas av en slump en dag när Kit går förbi hennes hus. Vad som sedan händer är genom filmen är också slumpbetonat. Det börjar med att Hollys far inte vill att de träffas. Kit löser detta genom att skjuta honom. Holly visar obetydligt små känslor inför detta och följer med Kit ut på vägarna. Väl där så hamnar de i den ena knipan efter den andra. Till slut så står de inför det obevekliga ödet.

Det känns inte som filmen är gjord för att vara spännande utan mer reflekterande. En anledning till detta är att det är Hollys dagboksanteckningar som leder historien vidare. Dialogen är väldigt sparsmakad och känsloyttringar väldigt sällsynta. Detta är ganska märkligt då det händer mycket som borde riva upp känslostormar. Holly visar ingenting överhuvudtaget. När jag såg filmen störde detta mig lite men nu efteråt så får det mig att fundera.

Det var länge sedan jag såg Bonnie & Clyde men Badlands känns ganska lik i formen förutom att här är spelet mer lågmält. Den här typen av roadmovies och gangsterfilmer från 60- och 70-talet har ett härligt bildspråk som jag gillar. Alltifrån kläder och bilar till musiken och filmtekniken.

Jag kan inte påstå att jag var helt såld när jag såg filmen men nu efteråt inser jag att den hade sina poänger.

Betyg: GGG

Inga kommentarer: