torsdag, november 23, 2006

14 av 1001 skivor

Little Richard - Here's Little Richard

Richard Pennimans, vilket är Little Richards riktiga namn, musik är inte lika tidlös som många av hans tidiga rockkollegor. Jag är ju vanligtvis förtjust i enkla texter men här blir det nog väl banalt. Även musiken blir lite endimesionell. Jag kommer ihåg att jag fick en Little Richard skiva av mina kusiner när jag var i 10-års åldern. Jag gillade den, särskilt låten Keep a knockin', men redan då var jag besatt av artister som drabbats av något, oftast död. Såsom Buddy Holly, Eddie Cochran och Frankie Lymon. Kanske hade det behövts något mer mytomspunnet kring Little Richard för att jag skulle gilla honom. Han blev ju istället väldigt kristen.

Samtidigt går det inte att komma undan den tidiga rockens energi och ungdomlighet. Det är fullt ös från början till slut utan några andningspauser.

Betyg: GG
Favorit: Jenny Jenny

Inga kommentarer: