måndag, september 18, 2006

Veckans 3 bästa låtar

Jag tänkte försöka ha ett återkommande tema där jag nämner de tre låtar som fått mig att dansa, gråta, sjunga med, le eller på något annat sätt berört mig de senaste sju dagarna. Om ni inte vill ladda ner låtarna så skickar jag gärna över filerna.

Tommy Roe - Sheila
Jag är en riktig sucker för tidig rock n' roll som Buddy Holly och Eddie Cochran. Det är den musiken som formade mig när jag var 8 - 10 år. Varje gång jag fick hänga med brorsan i bilen så spelades denna musiken på högsta volym. Tommy Roe är ingen av de stora stjärnorna från den här tiden men med Sheila har han fått till en underbar låt. Lyssna bara varje gång han sjunger "man this little girl is fine". Jag kan höra det hur många gånger som helst.

Tom Petty - Down south
På Pettys senaste finns ett knippe fina låtar. Precis som titeln Highway companion så är det perfekt bilåkarmusik. I Down south fraserar han som en ung Dylan och kommer undan med det. Synd bara att sommaren är slut för det här skulle jag vilja åka raggarbil runt torget i Lidköping och lyssna på. Inte för att det är raggarmusik utan för att jag gärna skulle vilja ha en amerikanare och för att jag gillar att sjunga med till den klichéfyllda texten.

Nelly Furtado - Maneater
Det poppar upp kommersiella hits som man gillar då och då. Man vet att man kommer tröttna på dem efter ett tag men för stunden ger de något tillbaka. Senast jag kände något liknande var för Madonnas Hung up. Som tur var så var jag ute några gånger och fick dansa till den när jag tyckte den var som bäst. Jag stod och led en hel kväll på Stadt i Lidköping för jag antog att den skulle komma. Det gjorde den också och jag fick leva ut. Tyvärr har jag inte varit på några ställen som spelat Maneater ute på lokal. Det känns som om det måste ske snart för den är snart sönderspelad. Nån som har fest i veckan?

Inga kommentarer: