fredag, september 01, 2006

Andra Långgatans skivhandel

Idag blev jag lite nostalgisk då jag åter stod utanför Andra Långgatans skivhandel då de hade begagnat vinylsläpp. Detta var något jag gjorde många fredagar då jag läste litteraturvetenskap. Deras system med att bara sätta ut nyinkommna vinyl en gång i månaden är egentligen väldigt dumt men också lite fascinerande. Detta för att de som befinner sig i utanför affären 20 minuter innan den öppnar är sådana extrema diskofiler att High fidelity framstår som ett skämt.

När dörrarna väl öppnas rusar alla in för att bläddra i skivbackarna. Jag brukar nöja mig med två. Har man tur så hittar man något där annars är det bara att gå hem. Alla tänker dock inte så utan kastar sig vildsint mellan de 50 talet backar som brukar finnas varje gång. Det är verkligen humor på högsta nivå.

Några gånger när Ella var liten så hade jag med barnvagnen. Det var bra på så sätt att då tog den upp plats så att jag kom åt fler skivbackar. Det ledde dock till en del blickar. Jag fick även med mig Lena en gång för att hålla backar åt mig. Men hon kände sig nog lite malplacerad där bland alla medelålders män i kavaj.

Idag var det jazzsläpp. Jag fick med mig tre plattor hem. Coleman Hawkins, Bobby Timmons och Sonny Rollins kommer ligga på skivspelaren i helgen.

Inga kommentarer: