torsdag, september 16, 2010

Barnasinne or confusion

Jag blir lika förvånad varje gång. När vissa, ganska många, låntagare kommer och ber om att få ett nytt lånekort händer följande. Jag ber om legetimation och börjar knappa in siffrorna. Ungefär som i en tecknad film, där någon liksom försent kommer på att något är fel, så ryser jag till av överraskning och obehag. Jag slutar skriva och tittar lite på låntagaren i smyg. Det kan inte vara sant, tänker jag. Aha, de kanske har ett falskt leg kommer jag på.

Men sanningen kommer ändå krypande. Den medelålders mannen eller kvinnan framför mig är född 1975. Det innebär alltså att jag är tre år äldre än den personen. Nä, det kan väl inte stämma ändå börjar jag grubbla igen. Jag är väl 19, eller 25 eller är det 29 eller okej det kanske var 33. Eller har jag missat något? För personen framför mig ser inte ut att vara en dag under 35 år gammal.

Ja ja, det är väl så det är då. Att åren går väldigt fort. Fast jag är inte helt säker ändå. För en kvinna som var inne idag hävdade att hon var född 1971. Det stod så på hennes körkort också. Kvinnan var trevlig på alla sätt och hon hade inget ofördelaktigt utseende.

Men ändå, det är något som inte stämmer. Jag får nämligen känslan att jag lika gärna kan vara hennes barn. Men min mamma bor ju i Lidköping så inte kan kvinnan framför mig vara min mamma. Enligt våra körkort skulle det ju bara skilja ett år mellan oss också. Det låter ju som en omöjlighet att få barn vid ett års ålder. Hjälp!!! Vad är det som händer?

Inga kommentarer: