måndag, maj 31, 2010

Tack För En God Match

Det känns precis som det nyss var iskyla och snö upp till halsen. Nu kan man istället tillbringa underbara sommarkvällar ute. Och vad är då bättre än en grön plan med äkta gräs i Mölndal. Och med gräs menas då inte sådant man rökar utan sådant man lirar boll på. Azalea har fått ordentligt ordning på defensiven och vår intränade hörnvariant gav en rättvis 1-0 seger ikväll. Underbart!

På tal om gräs så stämmer devisen att det inte är grönare på andra sidan. Förutom då i Roskilde. Och idag slog det mig att det bara är en månad tills avfärd. Hur fantastiskt är inte det.

Den senaste tiden har jag som vanligt hårdlyssnat på alla band som kommer. Hur man än vrider och vänder på det så saknar jag en hel del akter. Ser man till helheten så känns faktiskt 2010 års line-up som Roskildes sämsta någonsin. Men det är min personliga smak. På Roskildesfestivalens forum på nätet är folk gladare än på många år. Och visst finns det band så det räcker för mig också.

Nedan är min högst subjektiva bedömning av årets artister. De står i fallande ordning, med bäst först. Jag har använt mig av decimaler för att kunna avgöra små skillnader. Betyg 4-5 innebär artister av högsta klass. Betyg 3-4 är artister som jag kanske inte skulle gått och sett enskilt men som ändå är klart intressanta. Betyg 2-3 är musik som går att lyssna på men där en kall öl är minst lika lockande. Betyg 1-2 är bottenskrapet.

4,9 Wooden Shjips
4,8 The National
4,5 Patti Smith
4,4 Bad Lieutenant
4,3 Alice In Chains
4,2 Orchestre Poly-Rytmo Cotonou
4,2 Naomi Shelton & The Gospel Queens
4,2 Hypnotic Brass Ensemble
4,1 Japandroids
4,0 Pavement
4,0 Julian Marley
4,0 The Rumour Said Fire
3,9 Den Sorte Skole
3,9 Health
3,8 Brother Ali
3,8 Valient Thorr
3,8 Ceu
3,8 Motorhead
3,7 Sick Of It All
3,7 Sensational & Spectre
3,7 Rootz Underground
3,7 Solstafir
3,6 Robyn
3,6 Titus Andronicus
3,6 Tinariwen
3,5 Lcd Soundsystem
3,5 Gallows
3,5 Staff Benda Bilili
3,5 Systema Solar
3,5 Beach House
3,4 Bassekou Kouyate
3,3 Kings Of Convenience
3,3 Hocus Pocus
3,3 The Kandidate
3,3 Florence + The Machine
3,2 Beat Torrent
3,2 Bear Quartet
3,2 Kasabian
3,2 Local Natives
3,2 Prins Thomas
3,2 NOFX
3,1 Aurelio Martinez
3,1 Blackie & The Rodeo Kings
3,1 Analoga Africa Soundsystem
3,1 Choc Quib Town
3,1 Van Dyke Parks
3.0 Linstrom & Christabelle
3,0 Efterklang
3,0 Them Crooked Vultures
3,0 The Floor Is Made Of Lava
3,0 Daara J Family
3,0 Converge
2,9 Gorillaz
2,8 Serena-Maneesh
2,7 The Temper Trap
2,7 CV Jörgensen
2,6 Prince
2,6 Jack Johnson
2,6 Tech Nine
2,6 Nisennenmondai
2,6 Biffy Clyro
2,5 Meshuggah
2,5 Wild Beats
2,5 Ikonika
2,5 Porcupine Tree
2,5 Vampire Weekend
2,4 Kashmir
2,4 Muse
2,4 The Kissaway Trail
2,4 Arriba La Cumbia
2,4 Giles Peters & Havana Cultura
2,4 Dirty Projectors
2,4 Dala Dala
2,3 Miike Snow
2,3 Nephew
2,3 Teddybears
2,3 The Asteroid Galaxy Tour
2,2 Killswitch Engage
2,2 Speed Caravan
2,2 Dulsori
2,2 Roska
2,1 Boban I Markovic
2,1 Electrojuice
2,1 Casiokids
2,1 John Olav Nielsen
2,1 Baron Criminel
2,1 Prodigy
1,9 Circle
1,9 Kasper Spez
1,9 FM Belfast
1,9 When Saints Go Machine
1,9 Nile
1,8 Die Antwoord
1,8 T.O.K.
1,8 Drake
1,7 Matias Aguayo
1,7 Dizzy Mizz Lizzy
1,5 Schalachthofbronx
1,4 Shantel Bucovina
1,4 Pendelum
1,4 Paramore
1,3 Bonaparte
1,2 Afenginn

4 kommentarer:

Andreas sa...

Jisses! Att du hittade så många band som var värda ett betyg i huvudtaget. Du klarade lynschstämningen precis som kunde uppstått mellan husbilarna. 3,6 till Robyn, 3,5 och det hade brustit för Carl och mig ;)

Mattias sa...

Jodå, det finns allt ett gäng band att kolla in. Har du lyssnat på Temper Trap? Det är inte alls säkert att du gillar dem men jag tänkte lite på dig när jag hörde dem.

Haha, någon schism vill vi inte ha. Peace and love är mottot. Robyn är bra. Men jag tycker de nya låtarna är lite maskinellt stela. Blir säkert kalas live.

Vi får se till att snacka upp det någon gång framöver. Inköp av proviant och annat kan va gött och göra upp en liten plan om.

Vi i vår bil är väldigt sugna på att komma iväg efter lunch på onsdagen. Har ni problem med jobb och annat så väntar vi självklart in er i Roskilde så vi får platser bredvid varandra. Vi får snacka om 'et

Andreas sa...

Jag ska lyssna in Temper trap då:) En på jobbet pratar gott om Dave grohls nya band. Ska lyssna igenom de också framöver hade jag tänkt. Håller med om maskinella Robyn, förhoppningsvis känns de mer fartigt live.

Inköpen ser jag redan framför mig. Din pickles, dillchips o cola som tar fem minuter att inhandla, sen du tålmodigt väntar på oss andra omständiga en timme ;) Minns det som igår.

Jag ska iväg på resjobb en del i juni, så kanske får möjliget att ut extra timmar. Får se, försöker hålla i semesterdagarna så mycket som möjligt. Ska ta maxad semester sent i augusti om jag får möjlighet att köpa valp.

Lycka till nu på Lördag,och så får vi hoppas på en molnigt stockholm.
Men inte över Ullevi ;)

Syrran sa...

Det har blivit något fel på din lista för Prince har bara fått 2,6.