torsdag, november 26, 2009


139 av 1001 album

Crosby, Stills & Nash – S/t (1969)

David Crosby är en av mina favoritsångare. Som medlem i The Byrds och på några av sina soloskivor har han gjort massor av fantastisk musik. Stephen Stills röst gillar jag inte lika mycket. Med Buffalo Springfield gjorde han ändå ett gott jobb och det finns låtar på hans soloskivor som är ok. Tillsammans med Graham Nash borde det då bli något bra. Men jag gillar inte den här skivan speciellt mycket.

Hela plattan osar sångharmonier. Det är inte riktigt min bag. Särskilt inte när de vokala skickligheterna får mig att glömma både låtar och texter. Resultatet blir oftast ett något flummigare och sämre Simon & Garfunkel. När Neil Young hoppar in på bandets nästa skiva börjar det hända saker. Han behövs till detta tillrättalagda som mest blir sövande. David Crosbys röst räddar dock upp det hela något.

Betyg: GG

Favorit: Wooden ships

Inga kommentarer: