måndag, oktober 09, 2006

Veckans 3 bästa låtar

Sam Cooke - Feel it
När man går på konsert kan det i västa fall vara så att man längtar hem till stereon och i bästa fall kan man få upplevelser som man aldrig kan få hemma vid stereon. Sam Cooke brukar sägas vara den första stora soulsångaren. På skiva är han hur bra som helst, dock lite väl snäll ibland. Livealbumet Live at Harlem Square club från 1963 är något helt annat. Här finns en glöd som är obegriplig. Svetten börjar rinna bara genom att lyssna. Feel it är låten som inleder ett party utan like.

David Ruffin - First round knock-out
Ännu en soulröst att dö för. I övergången mellan soul och disco skapades många sköna danslåtar. Här är 8.35 minuter dans med alla ingredienser som behövs. De två mest utmärkande kryddorna i den här låten är texten och stråkarna. "I took one look at you and never knew what hit me" börjar det. Resten kan ni lista ut själva men självklart utmynnar det i en underbart enkel men dramatisk kärlekshistoria precis som en soultext ska göra. De sista minuterna tar stråkarna vid och man kan bara gå in i trans.

Rocket From The Crypt - When in rome
Inte för att jag lyssnat på låten i veckan men nu fick jag ett oerhört sug på mer dans. När jag kom att tänka på låten så undrade jag lite om den verkligen var så bra som jag tyckte när den kom på 90-talet. Direkt när jag hör inledningen så förstår jag varför jag kom att tänka på den. Blåset, jag smälter direkt. Jag kan inte kontrollera mig när det perfekta blåspartiet kommer in. Rocket From The Crypt var, de har lagt ner, ett något ojämt men tufft rockband som förvaltade den tidiga amerikanska rockmusiken på ett ärofyllt sätt.

Inga kommentarer: