torsdag, oktober 26, 2006

Alliansen (igen)

Jag tackar min lyckliga stjärna att något så hemskt som Alliansen inte var uppfunnit när jag betämde mig för att bli bibliotekarie.

Jag hade ju redan ett jobb jag trivdes med men jag kände att stå i en skivaffär inte var något som jag ville göra hela livet. Då, 1999 var detta, hade man möjlighet att söka ett utbildningsbidrag som gjorde att man kunde studera ett par terminer på komvux utan att ta lån. Man fick samma ersättning som från a-kassan. Detta var det många av mina komvux kollegor som fick. Alla som jag vet har idag fått jobb inom sina nya yrken. Denna möjlighet tar nu Alliansen bort genom att avskaffa detta bidrag.

Ytterligare ett skamgrepp man tänker införa är att studenter efter avslutade studier inte ska ha rätt till a-kassa. Detta oberoende av hur många år man jobbat och betalat pengar till a-kassan tidigare. Att man inte ska få a-kassa innan man är klar med studierna håller jag helt med om men när man är klar så är det självklart att man ska ha möjlighet att få ut pengar innan man hittar ett jobb. För min egen del hade jag aldrig haft ett sånt underbart jobb som jag har nu om detta varit verklighet för 2 1/2 år sedan. Jag satsade stenhårt i två månader för att få ett biblioteksjobb. Under denna tid så fick jag a-kassa. Hade jag under denna tid samtidigt varit tvungen att jaga andra jobb eller gått i någon park och krattat löv så hade jag aldrig hunnit med att söka alla de jobb jag gjorde.

Jag tycker synd om er som hade tänkt att gå samma väg som jag men som nu fått Alliansen på halsen. Håll ut fyra år till för sen ska de bort.

Är jag en av dem som Alliansen hävdar bidragsfuskar känner jag mig starkt förolämpad. Göran Persson var en liten del, en sporre, som fick mig att byta bana i livet innan det var för sent. Tack för det.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Väl talat!! Hemska beslut tas i detta land för tillfället. H sitter ju snart här färdigutbildad och utan a-kassa. Men det är ju klart, hade hon fått a-kassa hade hon ju inte blivit sporrad att söka jobb. Förmodligen hade hon väl bara legat och ätit praliner i soffan då (OBS! OBS! Ironi!)

Mattias sa...

Man vet ju hur de där Arab Strap fansen är. Det är bara bidrag som hägrar.

Anonym sa...

Väl talat!