måndag, oktober 23, 2006

Veckans 3 bästa låtar

Nisse Hellberg - Tufft jobb
Följetången att komma med bilen upp ur Götatunneln på väg hem från jobbet och lyssna på bra låtar fortsätter. Förra veckan var det rödvinet som lockade nu är det att bugga. Wilmer-Nisses soloskiva Snackbar blues innehåller nämligen denna dansvänliga sak med en klassisk hellbergsk text.

Jeff Hanson - Welcome here
Tydligen var konserten som jag missade i lördags med M.Ward väldigt bra. Förband var ju Jeff Hanson och om man går efter den här låten så måste det varit bra. Elliott Smith influenserna är nästan väl tydliga men när han inte finns med oss längre så känns detta nödvändigt. Dramatisk och melodiös pop.

Roky Erickson - Burn the flames
Vissa nätter när jag har svårt att sova så har jag hörlurarna liggande bredvid sängen med låtarna på datorn inställda på shuffle. För några nätter sedan när jag fick på mig lurarna efter att ha blivit väckt av att två barn dundrat ner i sängen fanns den här låten där för att rädda mig. Roky har en manisk röst som jag verkligen älskar. Den här låten är egentligen inte någon av hans bästa men den är på något sätt påträngade. Särskilt mitt på natten. I slutet av låten börjar Roky skratta ett närmast spökliknande skratt. Då känns det ändå skönt att ha barnen bredvid sig.

Inga kommentarer: