måndag, oktober 30, 2006


8 av 1001 album

Buddy Holly & The Crickets - The "Chirping" Crickets (1957)


Det här är min första idol. Det känns som jag har ganska dåligt minne i vanliga fall men när jag hör Buddy Holly kommer en massa gamla minnen upp. Ytterligare ett bevis på att musik redan tidigt var viktigt i mitt liv.

Nu skulle man kunna tro att jag gillar detta fortfarande av nostalgiska skäl. Så är dock inte fallet utan det här är musik som jag aldrig tröttnar på. Det är svårt att säga vad det är som fascinerar mig så med Holly men har något i rösten som är speciellt. Texterna är väldigt enkla men han sjunger verkligen som han menar det. Jag älskade alltså detta när jag var en liten kille, jag älskar det fortfarande och jag är helt säker på att jag kommer att älska det när jag sitter på hemmet.

Varje gång man lyssnar undar man också vad som hade hänt om inte Holly hade dött i den där hemska flygolyckan tillsammans med Big Bopper och Richie Valens 1959.

Betyg: GGGGG

Favorit: Maybe baby

1 kommentar:

Anonym sa...

Fint, Mattias. Bättre än Virtanen och Skugge!!!
Bockar ödmjukt för omnämnandet i aprilbloggen...
Du är en eminent bibliotekarie OCH bloggare. Och en fin pappa, verkar det som.