lördag, oktober 21, 2006

Musik

Det blir mycket musik på bloggen. Kanske för att musik är en stor del av mitt liv. Ända sedan det spelades lalla på storasyrrans skivspelare när jag var liten tills idag så kan jag inte leva utan det. En av de värsta känslorna jag vet är när jag inte riktigt känner för att lyssna eller inte riktigt hittar något passande att lyssna på. Då faller mitt universum. Jag är ju inställd på att lyssna och då någon del av mig inte vill så blir det en krock som är omöjlig att lösa. Som tur är så infaller inte detta så ofta.

Jag har haft lyckan att ha fått jobba med musik sedan 1992. Att jobba i en skivaffär var förstås en dröm. Den tiden var också härlig men det känndes som man var färdig efter 7 år på EJ's. Tur det som den branschen ser ut idag. Att få vara musikansvarig på ett bibliotek var då vad jag önskade bli och nu är jag det. Det känns faktiskt som om jag drömmer ibland.

Tack Katarina för att du spelade musik för mig när jag var liten. Bryan Ferry och David Bowie var väl det som spelades mest. Sedan tog brorsan över med all tidig femtiotalsrock som jag verkligen tog till mig. Jag kommer ihåg att jag tyckte Ramones var lite farliga. Kanske för att bror min spelade så högt. Min mor ska ha en extra blomma då jag efter de årliga tandläkarbesöken fick köpa en skiva. Kanske var det därför jag borstade tänderna så dåligt så att jag fick gå dit ofta. Att skivaffären Musik-Eylis (stavades det så?) låg bredvid var ju perfekt.

Längs vägen har det hänt mycket. Allt skulle behöva egna kapitel. Nämnas bör ändå tapetrading tillsammans med Torbjörn. Aldrig har posten varit så efterlängtad som då. Tänk vad man kämpade och kopierade kasetter och skickade runt hela världen. En underbar tid. Sedan har vi ju nytändningen med Roskildefestivalen tillsammans med Andreas. Då man trodde att man varit där för sista gången så visar det sig att det snarare blir roligare och roligare för varje år.

Keep on rocking in a free world

Inga kommentarer: