söndag, december 15, 2013

Årets album 2013 plats 25


Vatican Shadow - Remember Your Black Day

Dominic Ferrnow, mannen bakom Vatican Shadow ger nästan inga intervjuer. Bra så för jag vill inte veta något om hans musik. Jag vill ha det precis som det är nu. Musik som gör mig skrämd. Ja, det är faktistkt det rätta ordet. Spelar man Remember Your Black Day högt i ett mörkt rum så blir känslan så. Och den är skön. Jag antar att Vatican Shadow fungear som min deckarlitteartur.

Eftersom nästan alla hans titlar rör ämnet krig så tänker man ändå att han tonsätter dessa olika fruktansvärda moment som finns i krig. Och han gör det verkligen skickligt. Även om musiken ibland innehåller någon sort marschtakt så är det verkligen inte någon glorifiering av krig man känner när man lyssnar. Det är momentet efter bomben sprängts.

Inga kommentarer: