fredag, oktober 26, 2012

Nostalgi




Först blev jag riktigt glad, sedan lite mer tveksam och till sist riktigt nervös. Helt plötsligt fanns, en för mig, mytomspunnen spelning från februari 1992  i sin helhet på youtube. Jag har skrivit om den på bloggen tidigare http://gixbit.blogspot.se/2008/08/pearl-jam-stockholm-kool-kat-7-februari.html

Skulle jag verkligen våga se på den. Dels har den betytt så mycket. Jag överdrivet inte när säger att jag blev vuxen där och då. Så var det. Det som dock gjorde mig mest tveksam är att Pearl Jam är ett band som jag inte brytt mig om nämnvärt sedan 1994. De gjorde i mitt tycke några rätt usla uppföljare till debuten och mitt intresse svalnade genast.

Nåväl, självklart kunde jag inte hålla mig från att kolla spelningen i sin helhet. Även om kvaliteten inte är super så måste jag säga att det var fantastiskt. Särskilt inledningen med Wash i mörker som jag minns som så omtumlande. Men det är även kul att se hur unga och hungriga bandet är. Det finns en frenesi och en vilja som verkligen genomsyrar det de gör.

Så ett stort tack till den som filmade och till den som lagt ut spelningen. Jag kommer se den många gånger till. Dels är det bra och dels tror jag inte min nostalgiska ådra blir mindre.

Inga kommentarer: