måndag, oktober 29, 2012

Nä, det håller inte


Laurence Cossé - Drömbokhandeln

Jag fortsätter kämpa med bokförlaget Sekwa. Deras böcker lockar mig men håller som jag nämnt tidigare inte riktigt vad de lovar. Samma sak är det med Drömbokhandeln. En snygg utsida och en smart baksidestext fick mig nyfiken. Sen blir det tyvärr en rätt intetsägande historia att läsa.

Efter en liten rörig inledning förlägs historien till en nyöppnad bokhandel i Paris. En bokhandel som bara ska erbjuda god litteratur. Kunderna strömmar till och allt verkar frid och fröjd. Urvalet i butiken står ett antal anonyma experter för. Efter hand röjs deras identiteter och de börjar en efter en råka illa ut. Någon vill dem och framförallt bokhandeln illa.

Det här är ingen spänningsroman även om det kan låta så. Den handlar säkert om hur kulturen och då framförallt böcker blir allt mer slit och släng skrivna. Kanske attackerar Cossé också de franska medierna som inte står upp för kvaliteten. Hur som helst blir boken i längden enahanda, rätt trist och lite klicheaktig.

Nästa bok på Sekwa ska tydligen handla om en bibliotekarie. Det blir nog den sista chansen jag ger dem.

Betyg: GG

2 kommentarer:

Anonym sa...

För mig har inte Sekwa varit någon kamp, flera av böckerna tilltalar mig, men de har nog tappat lite i kvalitet senaste året. Drömbokhandeln ligger oläst hemma, Kod 400 (boken om bibliotekarien som du nämner) är ingen av deras bättre. Då det handlar om ditt skrå kan den kanske vara intressant för dig, mycket Dewey och klassifikation är det, men den är ingen vidare roman. Vet inte vad du tycker, men själv gillar jag inte böcker om mitt skrå, så hoppa direkt på den nyutkomna boken av Lesbre istället (Nina av slump). Jag har inte läste den än, men hennes förra är en av förlagets verkliga pärlor. / Torbjörn

Mattias sa...

Nu drog du ner förväntningarna på Kod 400. Det är kanske det jag behöver med Sekwa. Kan nog tycka det är lite kul att läsa och känna igen sig. Iaf om det görs bra. Ska kolla upp den andra du nämnd också.

Vi hörs!