tisdag, april 10, 2012

Valkar och grånande

Dagens besöksiffra på biblioteket låg på över 1300 människor. Antagligen Majornas populäraste ställe förutom Hemköp. Ibland får jag frågan "hur kan du vara trött som jobbar som bibliotekarie?".

Jo, det ska jag säga er. Att möta så många människor varje dag är inte något som görs i en handvändning. Särskilt inte som alla också vill ha svar på sina frågor, hitta sina böcker, filmer, skivor, ljudböcker, språkkurser, reservationer, ha tillgång till fungerande datorer med databaser, få ut sina kopior, få tips, bli överraskade av utbudet, ha möjlighet att prata av sig och det viktigaste av allt, få ett gott bemötande.

Allt ovanstånde ger jag besökarna varje dag. Det är det roligaste jag vet. Särskilt som invånarana i denna stadsdel är precis i min smak. Kanske ger jobbet inte valkar i händerna men jag arbetar lika hårt som en timmerman. Och då har jag ändå inte räknat med arbetet att ta emot skolklasser. Möjligen ger inte det heller valkar utan snarare grånande skäggväxt.

Inga kommentarer: