måndag, augusti 28, 2006

Keith Richards av Victor Bockris

Visst kände man till att Keith Richard hade tagit mycket droger genom åren men efter att ha läst den här biografin förstår man inte att han lever. Under 70-talet hade han många förlorade år som människa men inte som musiker. Även om Rolling Stones inte var på toppen då så gillar jag skivorna som kom då riktigt mycket.

Författaren av boken går igenom Keiths liv från barndomen fram till idag. Han gör det på ett intressant sätt och som det känns trovärdigt sätt. För oss som gillar Stones ger läsningen en inblick i en värld som känns väldigt spännande. För att få ihop all information har Bockris intervjuat en mängd människor runt Richards. Keith är själv inte intervjuad men självklart har Bockris hämtat information från andra ingående intervjuer Richards gjort.

Jag hade fått för mig att Richards soloskivor inte riktigt höll måttet. Bockris hyllar dem väldigt i boken så jag gav dem en ny chans. Men jag tycker nog fortfarande när jag lyssnar på dem att det aldrig riktigt lyfter. Det är helt ok låtar men han har inte rösten att lyfta dem till den nivå där Stones brukar befinna sig.

Kolla in klipp av Keith och Rolling Stones på youtube mellan åren 1968 - 1974 så ser ni spelningar som är övernaturligt bra.

Detta blev en kass text om en bra bok och en fantastisk gitarrist.

Inga kommentarer: