onsdag, maj 31, 2006

Ernest Hemingway - A moveable feast

I denna bok skildrar Hemingway sina år i Paris under 1920-talet. När man läser hans iaktagelser över staden Paris så känns det som om det lika gärna kunde vara idag. Antingen är det Hemingways sätt att skriva eller också så har stadens inte ändrats så mycket.

Jag gillar verkligen Hemingway. Hans sätt att skriva passar mig. Däremot drar jag mig för hans intresse för jakt och äventyr. Det ligger inte riktigt för mig. I den här boken slipper man de machobeskrivningar som ibland kan förekomma hos Hemingway. Istället får man ömsinta porträtt över författarkollegor som Ezra Pound, Gertrude Stein och Scott Fitzgerald. För en litteraturintresserad är det förstås rena drömmen.

Skildringarna av Paris cafékultur är också mumma när man precis varit där och suttit på de ställen han skriver om. En karaff vin är vad man längtar efter nu. Alltid när man läser en sådan här, på något sätt, självklar bok så skulle man själv vilja och kunna skriva något liknande. Det kommer säkert aldrig att ske och då är det tur att det finns andra som gör det.

Att läsa den på engelska och ha köpt den på Shakespeare & Co, som ofta omnämns i boken, gör läsupplevelsen extra rik. Undrar vilken bok man ska läsa under nästa Paris resa.

Inga kommentarer: