tisdag, maj 22, 2012

Livet är att påminnas om tidigare sötma



De sista två böcker jag plöjde i min intensiva franska period är de två ovan. Två helt skilda böcker. Karin Stensdotter är myspysig i sin skildring av den äldre kvinnan Getrud som bor i Paris i boken En underbar roman. Gertrud får oväntat och hastigt besök av sin svenska brors dotters 9-åriga son. Hans nyfikenhet väcker gamla minnen till liv och får även till följd om nya lärdomar. En roman helt utan ilska, ledsamhet eller andra mer krävande känsloyttringar. Ett ganska ovant grepp och just därför ganska behaglig läsning. Sen tror jag inte att jag uppskattat boken lika mycket om den inte utspelats i Paris. Igenkänningsfaktorn geografiskt var hög.

Nina Bouraouis bok Innan männen är något annat. Jeremie är en yngling på väg att komma ut med sin homosexualitet. Relationen med hans ensamstående mamma är ansträngd och han fantiserar mest om hennes tillfälliga partner Alex. Jeremie flyr också in brassrökandets dimma för att slippa tänka på sin stora kärlek Sami. Sami förstår inte att han är eftertraktad in i minsta por. Och inte blir det lättare att han är straight och mest pratar om tjejer. Boken är kort och jag fick aldrig helt feeling för varken språket eller berättelsen. Annars är ju ämnet intressant.

Inga kommentarer: