fredag, maj 18, 2012

Finbesök


Cloud Nothings och Obits - Gbg, Pustervik 17 maj 2012

Debut för den lilla klubbscenen på nya Pustervik. Det såg vid en första blick väldigt litet ut och lite tråkigt med ett staket framför. Men det fungerade rätt bra när banden väl stod på scenen. Det är dock inte optimalt med några pelare i vägen och rätt trångt vid baren. Men här kommer man trivas.

Obits från New York är ett skönt gäng som börjar närma sig gubbålder. Det märks dock inte i deras energiska rockmusik. Gitarrer och sång som ligger och tänjer på gränsen av vad förstärkare och hals tål. Deras skarpaste låter är utomordentligt bra garagerock och live gav volymen dem ytterligare ett lyft. Helt klart en kalasöppning på kvällen.

Cloud Nothings senaste album har fångat mig. Dessa unga herrar har något som får mig att lyssna. Det är sällan det sker med så här unga band. Trots att de inte alls låter som Nirvana så är det faktiskt dem jag tänker på när jag står på Pustervik och lyssnar. Att Steve Albini har producerat båda banden kanske ändå indikerar att det finns en liknelse.

Live så går Cloud Nothings mycket på energi. Inget finlir här inte. Och det är befriande att ett band som ser så typiskt amerikanskt midddle-of-the-road indie ut till stilen kan larma på såpass bra. De kommer inte upp i Obits höjder men jag lyssnar intensivt från början till slut.



Inga kommentarer: