lördag, januari 04, 2014

The Who - Tommy


145 av 1001 album

The Who - Tommy (1969)

Efter närmare tre års uppehåll är det dags att ta tag i den här listan igen. När jag såg vilket album som stod i tur så kommer jag också ihåg varför det kändes så tufft att fortsätta med listan. Så stort var mitt motstånd mot 75 minuter rockopera. Jag såg ingenting som lockade mig att lyssna på Tommy. Inte ens nyfikenhet fanns det.

Dessvärre besannas mina farhågor när jag nu pinat mig igenom denna dryga timma. Historien om den döve, blinde och stumme pojken Tommy berör mig ingenting. Den passerar som en dålig fantasybok. The Who har gjort ett gäng grymma singlar genom åren. Men som albumband har jag aldrig hittat något bestående. Och skivan Tommy är musikaliskt pompös och aptråkig.

Betyg: G

Bästa låt: Eyesight to the blind

Inga kommentarer: