torsdag, maj 05, 2011

You're still walking on my dreams

Stone River Boys - Gbg, Pusterviksbaren 5/4 - 2011

Alla önskningar slog in. Mitt under låten I still believe kände jag hur nackhåren reste sig. Det var nästan att jag inte förstod vad som hände. Men faktum är att jag kan slå fast att det uttrycket inte bara är en floskel. Jag minns inte senast då en enskild musikstund gjort detta med min kropp. Nu var det alltså countrysoul med Stone River Boys som skapade denna extas.

Det var klent med publik, endast ca 30 personer, på Pustervik när bandet gick upp på scenen. Det är alltid lite tråkigt både för de som är där och bandet. Nu verkade det inte bekymra Stone River Boys det minsta utan de körde på. Detta gjorde såklart att stämningen blev på topp bland de som fick bevittna Austinbandet också.

Från första till sista ackordet så var det fantastiskt. Jag har egentligen ingenting att klaga på. Möjligtvis huvudvärken idag då bandet spelade länge, vilket innebar mer öl och sen natt. Men det är bara att köpa då de bjöd på en uppsjö Hacienda Brothers låtar. Att höra Leavin' on my mind och Midnight dream live var verkligen helt magiskt.

Stone River Boys kretsar förstås mycket kring gitarristen/sångaren och låtskrivaren Dave Gonzalez. Jag kan inte riktigt med ord beskriva hans insats på Pusterviks scen mer än att den var felfri. Jag kan tänka mig att Gonzalez är mycket tekniskt skicklig gällande sitt gitarrspel men det är inte det som är grejen. Det är känslan han framkallar. Och om musiken är bra inspelad så höjdes just känslan enormt på scenen. De övriga i bandet med sångaren Mike Barfield i spetsen var så samspelta och lyhörda att varenda ton från alla musikanter var gjord av guld.

Detta blev en helt okritisk recension. Så kan det väl inte vara kanske någon tycker. Jo, så var det faktiskt. Jag älskade varenda sekund.

Däremot så blev jag inte imponerad av Handsome Family som spelade innan. Texter som möjligtvis kan vara roliga en gång men sen helt överflödiga, enformigt komp och lite sådär småironiskt gnabbande som jag har rätt svårt för. Ett spel för galleriet.

3 kommentarer:

Magnus sa...

Fy faen va bra det var! Helt omöjligt att inte stå still med ett sådant sväng. Körde de inte inte en Paladins låt också?

Anonym sa...

Hmmm...

/TD

Mattias sa...

Jag har rätt dålig koll på Paladins katalog men det är mycket möjligt.

TD, du skulle varit kvar.