onsdag, maj 04, 2011

Andra chansen

Jag kan inte riktigt släppa Berlin. Resan dit för drygt en månad sedan återkommer hela tiden i tankarna. Så mycket att jag fortfarande roar mig med att läsa böcker om staden. Nu senast Carl-Johan Vallgrens bok Berlin - På 8 kapitel.

Vallgrens romaner och hans musik är alltför teatralisk för min smak. Men någon tipsade om den här boken så det var bara att ge honom ett försök till. Och vilken tur att man gjorde det för denna bok är verkligen en pärla. Vallgren lyckas mycket skickligt kombinera många olika sorters information i denna guidebok. Det märks att han är påläst om staden och att lusten att förmedla dess lockelse är stor. Hans kärlek till Berlin finns hela tiden i texten.

Faktum är att boken nog passar som bäst att läsa om man varit i Berlin några dagar. För storheten med boken är att den behandlar de kända platserna i Berlin på ett nytt sätt. Har man då varit vid dessa platser, kännt lukten, och fått vyerna så kryper Vallgrens texter ännu mer på djupet. Boken går utanför andra guideböckers radie trots att den behandlar samma saker.

Som ni förstår så gillar jag denna bok mycket. Vill man veta mer om Berlin så är den ett måste.

Inga kommentarer: