torsdag, november 28, 2013

Italiens baksida


Silvia Avallone - Stål

Eftersom jag inte hinner läsa så många vuxenböcker längre så är det extra skönt att verkligen gilla den bok man läst. Boken Stål skulle visserligen kunna hamna på ungdomshyllan då den handlar om två tjejer i tidiga tonåren. Men mycket i boken gör att det inte är en ungdomsbok.

Anna och Francesca bor nära turistön Elba. Trots dess närhet har de två tjejerna aldrig varit där. De lever i skuggan av det turisterna ser av Italien. Silvia Avallone lyckas mycket mångfacetterat skildra vad som sker bakom stängda dörrar, hur tankarna går när någon ska in i vuxenvärlden och framförallt hur killar och män beter sig.

Nästa gång jag kommer till Italien kommer jag garanterat tänka på denna boks berättelse. För den känns väldig sann och den kan vara bra att ha i bakhuvudet samtidigt som jag säkert står under strålande sol och kollar på fina gamla byggnader eller kastar mig i havet på just Elba. Det finns en baksida på allt.

Betyg: GGGG


Inga kommentarer: