torsdag, juni 07, 2007



7 av 1001 filmer

My own private Idaho

Nu är det några månader sedan jag såg filmen fast den ligger fortfarande ganska långt fram i minnesbanken. Kanske är det för att jag knappt sett på någon film sedan dess eller också för att den lämnade ett bestående intryck. Jag tror att det är något mellanting.

Gus Van Zandts film med Keanu Reeves och River Phoenix i huvudrollerna har en konstig dragningskraft. Jag kan inte säga att jag gillar den speciellt mycket men det finns något. Jag skulle tro att det är det oförutsägbara som lockar. Man har nämligen ingen aning om hur nästa scen ska bli. Den skissartade handlingen där homosexualitet, rikedom, mamma-längtan och droger är de centrala delarna får mig inte fast. Det är istället enskilda scener som kan vara gripande.

My own private Idaho förtjänar nog mest sin plats på den här listan för att det är Gus Van Zandts lilla genombrottsfilm. Den här typen av konstfilmer brukar annars lätt falla i glömska. En annan sak är förstås de numera välkända skådespelarna. Detta var ju en av de sista filmera River Phoneix gjord innan han tog en överdos och blev en kultskådis. Keanu Reeves blev ju sedan Neo i The Matrix med hela världen.

Betyg: GGG

Inga kommentarer: