fredag, maj 03, 2013

Knäckande bra



Finns det något bättre än när musik berör ända in det innersta. Nä, jag tror inte det. Musik kan avnjutas i en massa olika former. Jag har inga problem att dansa med i barnens schlagermusik eller uppskatta en listetta. Men oftast lyssnar jag på musik på annat sätt. Musik som ger mig något mer, som ger tillvaron mening.

Ibland stöter man på låtar som ger ändå mer än bara en mening för stunden. Låtar som gör att man verkligen känner något på djupet. Det är omöjligt att inte gripas av Cat Powers framförande av låten Bully. Hennes blick och hennes framförande säger allt. Det här är på allvar. Det här på riktigt.

Tänk att hon spelar fem minuter hemifrån om några månader. Spelar hon den här låten, i en så sparsmakad version, lär jag ligga som en våt fläck på Slottsskogens gräsmatta.

Inga kommentarer: