söndag, februari 22, 2009


Veckan som gått

Just hemkommen från Jazzå så känns det som en bra vecka. Annars minns jag att det var rejält motigt i måndags. Allmänt hata världen tillstånd infann sig och det tycker jag egentligen inte så konstigt. Världen är inte human alla gånger, snarare motsatsen. Men lite gympa och en söndagkväll på Jazzå kan ändra på det.


----------------------------------------

En anledning till mitt något hängiga tillstånd har att göra med kylan. Jag hatar den. Jämför man med ”riktiga” saker att var sned över så är det självklart en petitess men jag är så less på den. En dröm vore att bara sätta sig i bilen och dra söderut och inte gå ut förrän tempmätaren visar över 15 grader. Det finns vissa som tycker jag lider när jag lyssnar för mycket på Eldkvarn men det är inte sant för jag lider när det är Gbg-kallt i februari.


---------------------------------

Under mitt besök på Ica i Bergsjön han jag se en fyllgubbe som fastnat med bakdelen i sin varukorg och ett ungdomsgäng som gjorde en räd in i affären. Gubben som hade fastnat i korgen och som inte kom loss på egen hand var en syn man aldrig trodde man skulle få se. Det var synd om honom men ändå en syn som framkallar skratt. Han var verkligen helt fast. Hur han än vältrade sig så hade korgen fastnad i ändan på honom. Till sist fick han hjälp.


------------------------------------

Har jag lyssnat på en massa, 18 stycken, myspace sidor med band som ska spela på festivalen South by southwest. Så många att jag snart är frammen vid Blue Aeroplanes. Mycket dålig musik har det varit än så länge men det kan vara nyttigt att lyssna på lite halvskral musik ibland också. Bäst hittills är Asinthe Minds


--------------------------------------

Usch vilken värdelös melodifestivalomgång det var i helgen. Jag slår vad om att varenda låt på de 2000 vinylskivor jag har framme är bättre än de åtta låtar som framfördes i Leksand. Det roligaste var när Ella kommenterade min likhet med Styles Tommy Ekman och Kenta. Hon sa: ”Kolla pappa han ser ju ut som dig när du var liten”, nar Ekman dök upp i 80-tals kollaget. När sen en nerdekad Kenta dök upp i samma kollage sa Ella, ”kolla pappa där är du igen när du blir gammal”. Hiskeligt roligt sagt, tycker jag.


-----------------------------------------

Återigen en vecka med några besök på Friskis & Svettis. Det är något fascinerande och spännande att gympa samtidigt som 80 andra människor. Man skaffar sig snabbt en uppfattning om de man har runtomkring sig. Vad de jobbar med, hur gamla de är, hur frimodiga de är i sängen och en massa saker till. Undrar vilken uppfattning folk får om mig?


----------------------------------------

Allmänna Vägen är en lång rak gata. Som gjord för det som jag ska berätta nu. Nämligen dilemmat om man ska hälsa eller inte hälsa på någon man möter. Visst är det jobbigt när man ser någon, som man vet vem det är men ändå inte vill kännas vid, långt bort och som man obönhörligen kommer att möta. Ska man hälsa eller inte? I veckan hände det att en person kom gående och vi fick ögonkontakt när vi var långt från varandra. Åh nej vad jobbigt kände nog båda. Efter mycket våndande under de metrarna vi hade till varandra så bestämde jag mig tillslut för att hälsa. Precis när det är läge så vänder den andra personen på huvudet åt andra hållet. Snacka om att känna sig förintad. Först har man svalt stoltheten att hälsa på en person man inte gillar och sen väljer den personen högst medvetet att få en spasm åt andra hållet.


-------------------------------------------

Från och med nu kommer jag att lägga upp ett youtube klipp om dagen på bloggen. Kolla in om ni vill. Det är bara bra låtar kan jag lova.


---------------------------------------------

Den bästa musiken i veckan har Alela Diane stått för.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Oj vad konstigt! Alela Diane var det sista jag googlade innan jag gick in på din blogg! Hittade skivan hos oss och tog hem den för att jag gillade omslaget och så var den så himla bra!
Har också laddat hem Neko Cases nya "Middle Cyclone" som kommer ut om några veckor. Inte lika bra som hennes tidigare skivor, men visst finns det några pärlor.

Mattias sa...

Storstilat att ni har The Pirate's gospel. Den har vi inte ens här i Kungälv.

Alela Dianes nya skiva, som kommer om någon vecka, är också väldigt bra. Det hörs att det finns ambitioner att sälja många ex av den men det går aldrig överstyr och blir inställsamt.

Framsidan på nya Neko Case skivan är tjusig.

Anonym sa...

Frimodigheten är väl begränsad när man är bibliotekarie...?

En annan med akademiskt yrke

Mattias sa...

Har du någonsin träffat en bibliotekarie som ställt av de gamla tofflorna, hängt upp den bruna koftan, släppt ut håret och till råga på allt katalogiserat Vnd-böcker under dagen?

Då gäller det nämligen att ta skydd.