söndag, februari 01, 2009



Roskildeminnen

1992

Pearl Jam
Nirvarna
Helmet
Pogues
Screaming Trees

Kuriosa

Vilka intryck det var att besöka festivalen för första gången. Tillsammans med kusin Steffan, som i Motley Crue t-shirt stack ut, tog jag tåget ner. På den här tiden fanns det enbart gemensamma duschar. För mig som 19-åring från landet blev det för mycket. Jag var bara inne och vände. Hur skulle jag kunna duscha där utan att det blev pinsamt.

1993

22 Pistepirkko
Bad Religion
Walkabouts
Boghandle
Anthrax

Kuriosa

Med chinabussen färdades jag och Torbjörn med ett jättetält. När vi klev av bussen spelades Bad Religion på högsta volym från något tält. Partyt började. De första dagarna tillbringade vår tältgäst med att åka fram och tillbaka till Christiania och klämma finnar framför den medhavda spegeln i vårt tält. Tältet blåset senare iväg och vi klämde in oss i militärtältet med andra lidköpingsbor. En annan höjdpunkt var att se det då lokala husbandet, som spelade akustiskt framför den stora scenen på dagarna, vara höga på något och hoppandes rakt in i staketet som skyddade mixerbordet under Anthrax spelning.

1994

Beetie Serveert
Sterolab
Bob Hund
Inspiral Carpets
Madder Rose

Kuriosa

Återigen med chinabussen och Torbjörn men också L. På bussen fanns Fritz the cat och fanatiska didgerdoospelare. Kommer ihåg att hemkomsten blev försenad så att det närmast var att gå direkt till jobbet. Skönt då att ha rätt jobb att stå i en skivaffär där det inte ser så illa ut att vara rödögd.

1995

Paul Weller
Oasis
Black Crowes
Pj Harvey
Suede

Kuriosa

Endast jag och L och ett perfekt sommarväder. Första gången sovande i bil testades. Festivalen också ihågkommen för att jag endast drack en öl på fyra dagar och att andra lidköpingsbors bil inte kom upp för backen vid Hallandsåsen.

1996

Tindersticks
Sebadoh
Neil Young
Walkabouts
Tortoise

Kuriosa


Jag och Torbjörn med backstagepass. Hur kul som helst att se insidan av festivalen. Godtroget slog vi upp vårt tält backstage. Det gick bra i några nätter sedan blev vi bortkörda. Vi hade slagit upp det bland performancegrupperna inte bland journalisterna. Jag minns inte riktigt hur vi gjorde sista natten. Smög vi tillbaka eller sov vi i bilen?

1997

Chuck Prophet
John Fogerty
Go-Betweens
Entombed
Daft Punk

Kuriosa

Återigen backstagepass och gratisbiljett fixat av Torbjörn i sista sekunden. Sålde min biljett mycket billigt i rena euforin av att inte blivit upptäckt som icke-journalist. Kaotisk festival där Magnus och Alexander var förstagångsbesökare. Regn och översvämmat tält första natten. Jag gick till bilen och spelade musik så batteriet laddade ur. Sen vindrickande i bilen i flera dagar samtidigt som det erbjöds stor underhållning att se hur alla bilar körde fast i gyttjan. Vi hukade oss när någon ville ha hjälp så vi inte syntes.

1998

Bob Dylan
Jon Spencer Blues Explosion
Black Sabbath
Jesus & Mary Chain
Rocket From The Crypt

Kuriosa

Syster och Gunnar var med vilket var fantastiskt. Torbjörn, Magnus och L också. Vi lyckades komma från varandra redan i Helsingborg men sedan var det allsång till Neil Young och Cortez the killer redan i backen upp mot Helsingör. Sköna fester vid tältet då sova inte fanns på programmet och annat gott väntade.

2001

Håkan Hellström
Danko Jones
Neil Young
Bob Dylan
Asylum Street Spankers & T-Model Ford

Kuriosa

Helena vaknar på natten och är törstig på vatten. Hon hittar en petflaska och börjar halsa. Problemet är bara att det är sprit och inte vatten. Helt underbart är det och jag som flyttat ut i förtältet bara njuter av denna klassiska incident. För övrigt tillbringar det något nykära paret några timmar för mycket i tältet för att det ska vara sunt och Andreas gör sin debut på festivalen.

2002

New Order
Amadou & Mariam
Bob Hund
White Stripes
Television

Kuriosa

Usa-stolarna är med för första gången. Sova i bilen testas och fungerar bra. Andreas är fortfarande ung nog att inte gubbsnarka. Feststämmningen är total under New Order och Amadou & Mariam.

2003

The Thrills
Fu Manchu
Cardigans
Yo La Tengo
Doves

Kuriosa

Whiskeyracet med tillhörande 1-studds fortbollstävling inför Fu Manchu är mest ihågkommen för kvällen med störst promillehalt på Roskilde någonsin. Flera timmar senare hör jag ”uh hooo”, Song 2 med Blur, och tittar upp och befinner mig på ett fält en bra bit utanför allt vad camping och festivalområde heter. Det är inget jag är stolt över. Men jag är stolt över att jag helt plötsligt minns Andreas mobilnummer när jag hittar en telefonkiosk. Jag hade ingen mobil.

2005

The Be Good Tanyas
Green Day
Håkan Hellström
Sonic Youth
Femi Kuti

Kuriosa

Bra blandband hade gjorts så mycket party vid bilen. Trish Klein i The Good Be Tanyas, en av världens vackraste kvinnor, var inte speciellt intresserad av att prata med mig sent på natten efter deras spelning.

2006

Happy Mondays
Silver Jews
Babar Luck
Tied & Tickled Trio
Morrissey & Primal Scream

Kuriosa

En väldigt solig festival vilket märktes under tittande på storbildsskärm och fotbolls-VM. Förbud mot att sova i bilen vilket medförde mycket smygande. Under en av dessa smygturer upptäcktes ett älskande par mellan ett par bilar. En annan minnesvärd händelse är Andreas hurtiga steg till en varmdusch ett par mil bort. Värre än ett maratonlopp kändes det som.

2007

The National
Roky Erickson
CSS
Twilight Sad
Buffalo Tom

Kuriosa

Historiskt regnig festival med Kalle som premiärbesökare. Tre sovandes i bil fungerar med lite vilja och om man nöjer sig med någon timmes sömn. Kanske den bästa festivalen vad det gäller bra spelningar. Underbart avslut i loungetältet på lördagnatten.

2008

Mogwai
Solomon Burke
Band of Horses
Campbell Brothers
Neil Young

Kuriosa

Ligger så nära i tiden att jag knappt smält den så jag citerar Plura. ”Sommarnatt sommarnatt, vi jagade lyckan, vi sprang ifatt den, sommarnatt sommarnatt, vi var barn av sommarnatten”.

2 kommentarer:

Andreas sa...

Får tacka för om kuriosan på Roskilde. Mkt roande läsning på ett hotellrum i ett trist Luxenburg.

Anonym sa...

Tur att du inte skriver oftare än en dag i veckan, för först nu läste jag detta inlägg. Fantastiskt kul läsning! Jag hade glömt bort en del av det du skriver. Killen som klämde finnar hela tiden, avhysningen från backstageområdet och inte minst Fritz the Cat ... Att mitt promiskuösa levende också offentliggjordes bland minnena får jag leva med. Underbara minnen!

Torbjörn